Scootmobiel kiezen: waar moet u op letten?​

  • Home
  • Scootmobiel kiezen: waar moet u op letten?​

Scootmobiel kiezen: waar moet u op letten?

Als u kiest voor een aankoop van een scootmobiel waar moet u dan op letten. Er zijn heel veel verschillende scootmobielen te koop, ten eerste kiest u voor een 3 wiel een 4 wiel of een 5 wiel scootmobiel, de 3 wiel heeft als voordeel dat deze wendbaarder is en dus ook een kleinere draaicirkel heeft dat is handig voor in de winkel of stalling waar weinig ruimte is.ook heb je op een 3 wieler meer beenruimte  erg geschikt voor lange mensen en mensen met een been prothese , het nadeel is dat de 3 wieler wat minder stabiel is dan een 4 wiel scootmobiel, bij het nemen van een heling moet je er met een 3 wieler er voor zorgen dat u recht de helling op rijd met aangepaste snelheid, de 3 wieler stuurt wel lichter dan een 4 wieler dat kan weer een voordeel zijn als u niet zoveel kracht meer hebt in de handen. De 4 wiel scootmobiel daar in tegen is dus stabieler en rijdt gemakkelijker over bospaden en onverharde paden, ook blijft de scootmobiel stabieler op wegen die niet vlak maar rond zijn. De 5 wieler is een 3 wieler met 2 hulpwielen is dus niet stabieler als een 4 wieler.

Koop u een scootmobiel doe dat bij een officiële dealer deze heeft rechtstreeks contact heeft met de leverancier van de scootmobielen, mocht er een probleem zijn kan die dat snel en correct oplossen, ook heeft de officiële dealer een eigen werkplaats met gecertificeerde monteurs aan het werk dus als er een reparatie aan uw scootmobiel moet worden uitgevoerd hoeft de scootmobiel  niet eerst te worden opgestuurd maar kan in de eigen werkplaats worden gerepareerd dit is veel sneller en ook goedkoper.Mocht de reparatie langer duren dan verwacht dan krijgt u een leen scootmobiel te gebruiken .

De scootmobiel heeft elk jaar een onderhoudsbeurt nodig, het is belangrijk dat de scootmobiel dealer een eigen werkplaats heeft om de onderhoudsbeurt uit te voeren.

Bij aanschaf van de scootmobiel is het erg belangrijk om eerst een proefrit met verschillende modellen te maken om een goede keus maken. is de scootmobiel snel genoeg bijvoorbeeld wilt u  samen met uw partner die een E bike heeft er op uit dan is het wel belangrijk dat de scootmobiel 18 km/h kan rijden, hoe is de vering indien u veel op klinkerwegen rijdt is de vering erg belangrijk en ook gebruikers met rug klachten moeten een scootmobiel uitzoeken met een goede vering , welke bediening vind ik prettig , is het display overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik, zit er een kilometerteller en een snelheidsmeter op de scootmobiel  pas ik goed op de scootmobiel heb ik voldoende ruimte voor mijn benen, voel ik mij veilig op de scootmobiel.

De scootmobielen zijn helemaal naar wens in te stellen qua snelheid wilt u rustig optrekken of juist snel, moet de scootmobiel hard of juist zachter remmen, met de juiste apparatuur die de vakman heeft is dit allemaal mogelijk. Heeft u een beperking aan uw handen dan kan u ook kiezen voor het plaatsen van voetgas.

Scootmobiel cursus

Tijdens de training komt er eenmaal een rijinstructeur bij u thuis, waardoor u kunt oefenen in de vertrouwde omgeving. De individuele training duurt drie uur en bestaat uit de onderdelen theorie, vaardighedenparcours en praktijkrit onder begeleiding van een ervaren docent.

Tijdens het onderdeel theorie vertelt de verkeersdocent over de nieuwste verkeersregels en verkeerssituaties die van toepassing zijn op de scootmobiel. De docent maakt daarbij gebruik van beeldmateriaal. Het tweede onderdeel bestaat uit een behendigheids- en vaardigheidstest, waarbij de deelnemers met hun scootmobiel over een uitgezet parcours rijden. In dit parcours bevinden zich allerlei hindernissen die men ook in het gewone verkeer tegenkomt: bochten, stoepranden, achteruitrijden, rotonde en drempels. Bij het derde onderdeel gaat u samen met de rijinstructeur op pad. U kunt hierbij zelf aangeven welke routes u regelmatig rijdt of wilt gaan rijden, waarbij deze specifieke routes geoefend kunnen worden. Tijdens de rit wordt stilgestaan bij lastige verkeerssituaties, waarbij de nadruk ligt op veiligheid.